Universiteit Maastricht
Incompany trainingen Universiteit Maastricht
De Universiteit Maastricht is een van de jongste universiteiten van Nederland en onderscheidt zich door haar innovatieve onderwijsmodel, internationale karakter en multidisciplinaire benadering van onderzoek en onderwijs. De universiteit heeft ruim 20.000 studenten en 4.400 medewerkers.
Eén van deze medewerkers is Edwin van Seggelen, Afdelingshoofd van de afdeling Financial Control. Deze afdeling is onder andere verantwoordelijk voor de uitvoering van de planning- en control cyclus op alle niveaus binnen UM. Maar de afdeling ontwerpt ook management informatiesystemen en administratieve systemen. Daarvoor is het op peil houden van de kennis op de afdeling van belang.
We spraken met Edwin over de manier waarop de incompany trainingen van SignOn daaraan bijdragen.
Welke rol speelt opleiden binnen Universiteit Maastricht?
“Dat medewerkers zich continu blijven ontwikkelen is belangrijk voor de universiteit. We zijn namelijk een opleidings- en onderzoeksinstituut, maar ook persoonlijk vind ik het belangrijk”, opent Edwin het gesprek. “Nu is Excel een tool die door ons financials al sinds mensenheugenis gebruikt wordt. Hoewel steeds meer systemen zoals SAP uitgebreide mogelijkheden bieden, blijft Excel een belangrijke tool waar medewerkers zich comfortabel bij voelen.
Toch merkten we dat lang niet iedereen weet wat er mogelijk is in Excel en hoe zij er in de dagelijkse praktijk het maximale uit kunnen halen. Daarom hebben we in 2019 besloten onze medewerkers een Excel-cursus voor gevorderden aan te bieden.”
De voordelen van incompany trainingen voor UM
“Bij het samenstellen van het opleidingsprogramma voor onze medewerkers, proberen we zoveel mogelijk trainingen incompany te organiseren. Enerzijds natuurlijk, omdat je als universiteit uitgerust bent om opleidingen te geven. We hebben de juiste accommodatie en faciliteiten gewoon in huis. Maar het biedt meer voordelen. Onze medewerkers hoeven bijvoorbeeld niet extra te reizen om naar de trainingslocatie te gaan: ze gaan gewoon naar hun werk. Dat scheelt niet alleen veel tijd, het maakt het volgen van een cursus ook laagdrempeliger.
Anderzijds biedt het medewerkers de mogelijkheid om elkaar eens in een andere context en samenstelling te leren kennen. Want hoewel we één afdeling zijn, bestaan we wel uit verschillende onderdelen en je kent niet al je collega’s even goed. Nog een voordeel is dat je door de cursus incompany te organiseren de hele afdeling in één keer de training aan kunt bieden. Dat zorgt ervoor dat iedereen na afloop over dezelfde kennis en vaardigheden beschikt”, vertelt Edwin.
Waarom heb je voor SignOn gekozen?
“Toen het idee eenmaal geboren was, ben ik gewoon op internet gaan zoeken. Daarbij was de inhoud van de aangeboden trainingen natuurlijk het eerste criterium waar ik naar keek. SignOn bood de juiste trainingen aan en maakte op haar website al direct duidelijk dat de trainingen incompany gegeven konden worden.
Maar wat echt de doorslag heeft gegeven, waren de reviews van cursisten. SignOn had zo’n positieve beoordeling, dat dat mij echt over de streep trok om contact op te nemen. Het contact met Eveline verliep meteen heel prettig en zij stelde voor om de trainingen niet alleen incompany plaats te laten vinden, maar er gelijk ook maatwerktrainingen van te maken.”
Kennistest als basis
“We maakten voorafgaand aan het samenstellen van de training al kennis met Jeroen, de trainer. Die kennismaking was prettig en hij stelde, net als Eveline eerder, voor om te beginnen met een kennistest voor de deelnemers. Zo konden we niet alleen het huidige kennisniveau bepalen, maar ook aan de deelnemers vragen wat hun individuele leerdoelen waren. Die kennistest leidde niet alleen tot interessante inzichten, maar zorgde er ook voor dat we een heel groot deel van de wensen van onze medewerkers mee konden nemen in de trainingen.
De groep uit 2019 bestond uit 80 personen. Op basis van de resultaten van de kennistest hebben wij hen ingedeeld in groepen van zo’n tien tot twaalf personen. Niet iedereen bleek direct in te kunnen stappen in de Cursus Excel Gevorderden, dus die medewerkers hebben eerst hun kennis op niveau gebracht en zijn daarna doorgestroomd naar Excel Gevorderden.
We wilden dat iedereen ongeveer met hetzelfde kennisniveau van Excel de training zou verlaten en dat is redelijk gelukt. Wat de deelnemers ook erg prettig vonden, is dat zij eigen bestanden en modellen mee konden nemen om deze te bespreken met de trainer. Daardoor werd de lesstof direct praktisch toepasbaar”, vervolgt Edwin zijn verhaal.
PowerPivot, Power BI en herhaling
“Vervolgens heeft ook iedereen nog de Cursus PowerPivot gevolgd en de echte liefhebbers hebben aansluitend ook nog een training Power BI gedaan. Die laatste was optioneel: als medewerkers dachten dat Power BI voor hen nog niet interessant was, hoefden ze de training niet te volgen. We hebben wel aan het eind van de PowerPivot-training een korte demo gegeven, zodat iedereen binnen Financial Control het programma tenminste gezien heeft en een idee heeft van wat er mogelijk is.”
“De personeelssamenstelling van onze afdeling is in de tussentijd natuurlijk veranderd. Er zijn een behoorlijk aantal nieuwe medewerkers bij gekomen en daarom organiseren we dit jaar de trainingen opnieuw voor hen. Dat doen we via hetzelfde stramien: eerst een kennistest, dan de Excel- en PowerPivot-training en vervolgens voor de liefhebbers Power BI. Wat leuk is om te zien, is dat een aantal medewerkers die in 2019 nog geen Power BI training wilden volgen, zich nu wél aangemeld hebben.”
Bekijk ook het interview met KroeseWevers Accountants en Adviseurs