14
nov 22Zeven tips bij het organiseren van een incompany training
7 handige tips bij het organiseren van een incompany training
Elk bedrijf is anders als het gaat om strategieën, doelen, processen. Maar een ding is gelijk. Ze willen allemaal groeien, ontwikkelen en doorbreken. Door continu te leren en het motiveren van teams blijf je de concurrentie voor. Incompany trainingen hebben als voordeel dat ze goedkoper zijn en voor en door je organisatie op maat gegeven kunnen worden. Maar hoe zorg je ervoor dat zo’n maatwerktraining een succes wordt? Als je begint met deze zeven stappen heb je de basis in ieder geval op orde.
1. Inventariseer en bepaal de leerdoel(en)
Ten eerste is het van belang dat de leerdoelen aansluit(en) bij de organisatiedoelen. Het is belangrijk om te kijken naar de huidige praktijk en hoe dit kan worden verbeterd. Lopen jullie ergens tegenaan? Ligt de concurrentie steeds net een stap voor? Of moet er simpelweg een certificaat gehaald worden? Omschrijf de doelen vooraf en bespreek ze met anderen om feedback te krijgen. Een incompany opleiding moet immers een hoger rendement halen dan een open training die voor iedereen gelijk is.
2. Betrek collega’s en zorg voor een breed draagvlak binnen je organisatie
Gemotiveerde en enthousiaste deelnemers tillen een training naar een hoger niveau omdat zij elkaar ook aansteken. De ‘waarom’ vraag is hierbij van groot belang. Waarom is deze training van belang? Stel een toekomstbeeld. En vraag juist ook wat er gebeurt als er geen training of opleiding wordt gedaan.
3. Zorg voor betrokkenheid en akkoord van het management
Zonder akkoord kun je niets beginnen. Breng een gedegen plan op tafel waarin je de leerdoelen, in lijn met de organisatiedoelen, uiteenzet. Een betrokken management draagt overigens bij aan een gemotiveerd team. En zonder motivatie leert niemand iets, die moet van binnenuit komen en van buitenuit ondersteund.
4. Zoek en gebruik eigen bedrijfscases
Deze kun je gebruiken bij de training om het concreet te maken. De kijk van een expert op de huidige processen van jullie organisatie en zijn of haar kennis over de trends in het werkveld zorgen voor meer verdieping. Ga dus op zoek in je organisatie of bedrijf naar relevante cases die door de deelnemers van de incompany training gebruikt of uitgewerkt kunnen worden. Dit zorgt ook weer voor meer motivatie en verankering van het geleerde in de praktijk.
5. Bekijk de groep deelnemers & kies ze bewust
Zorg dat het niveau en de leerdoelen op één lijn liggen. Uiteraard draagt een gevarieerde groep bij aan levendige training waar meerdere inzichten, kennis en ideeën op tafel komen te liggen. Als het niveau echter te ver uiteen ligt, kan de groep in de training uiteen vallen. Vraag om input van de opleider: zij hebben hier ervaring mee en kunnen bijvoorbeeld met de deelnemers een intake doen om niveau in te schatten. Schroom niet om de groep in delen te splitsen, of om een opleidingstraject in delen aan te bieden.
6. Breng de praktische details van de training in kaart
Daarbij kun je denken aan wanneer deze ongeveer moet plaatsvinden, op eigen locatie of op een trainingslocatie buiten de deur, hoeveel tijd eraan te besteden is et cetera. Onderschat het belang van een goede locatie niet. Denk hierbij aan zaken zoals: voldoende stopcontacten voor computers/laptops, lunch gelegenheid, bereikbaarheid met OV, parkeermogelijkheden, reistijd voor de deelnemers.
7. Vraag een offerte aan
Als je leerdoelen concreet zijn, het draagvlak breed en het akkoord binnen van het management om een en ander uit te zoeken, is het tijd om een offerte aan te vragen. Vergeet daarbij niet dat de kosten van de training vaak lager zijn dan de investering in tijd van de deelnemers. En veel lager dan de potentiële positieve impact die een succesvolle incompany opleiding kan hebben op je organisatie!